Peters pakhuis

De juiste CRM software voor architecten

De juiste CRM software voor architecten

Geplaatst op

Een strategisch georiënteerd klantrelatiebeheer wordt voor steeds meer bedrijven een noodzaak. Dit gaat ook gepaard met het gebruik van een geschikte CRM-software. De vereisten variëren echter van industrie tot industrie en van bedrijf tot bedrijf. Daarom willen we crm-systemen voor architecten onder de loep nemen en laten zien op welke gebieden architectenbureaus en onafhankelijke architecten kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. Eerst moet echter worden gedefinieerd wat CRM of CRM-software eigenlijk is. 

Wat is CRM? 

“CRM” is de afkorting voor “Customer Relationship Management”; klantrelatiebeheer of klantenservice. Aan de ene kant is dit de consistente oriëntatie van een bedrijf op zijn eigen klanten. Aan de andere kant gaat dit echter ook gepaard met het systematisch ontwerpen van alle klantrelatieprocessen. Klantrelatiebeheer wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Het gaat vooral om het behouden van bestaande klanten bij het bedrijf. Dit is immers meestal vele malen goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. 

Wat is CRM-software? 

Tegenwoordig is CRM afhankelijk van data. Op deze manier worden alle klantgegevens opgeslagen, geïntegreerd en verwerkt in het bedrijf.  De evaluaties die hieruit worden gegenereerd, worden altijd in context geplaatst met de processen van een bedrijf. Daarnaast is customer relationship management ook een holistische benadering van corporate management, die alle klantgerelateerde processen tussen afdelingen integreert en optimaliseert. Concreet zijn vier componenten van toepassing: de operationele CRM, de analytische CRM, de communicatieve CRM en de collaboratieve CRM.  Een CRM-software ondersteunt bedrijven holistisch op al deze niveaus.

Onderdelen van klantrelatiebeheer 

De operationele CRM verwijst naar de dagelijkse gang van zaken. Hier maken administratieve activiteiten deel uit van het dagelijks leven. CRM-software kan het personeel in dit opzicht ontlasten. Bovenal wordt er gebruik gemaakt van automatisering. Dit geeft medewerkers extra capaciteit om zich tot andere taken te wenden. De gegevens verkregen uit de operationele CRM kunnen worden geëvalueerd in analytische CRM. Uit deze evaluaties kunnen aanbevelingen voor actie voor het operationele bedrijf worden afgeleid. Bovendien helpen dergelijke analyses om het begrip van de eigen klanten te consolideren en te voltooien. 

Het communicatieve CRM vormt een interface naar de klant. Ook hier kan een CRM-systeem de software ondersteunen. De mogelijkheden zijn legio; van chatbots tot social media kanalen, een geschikt CRM systeem kan bedrijven holistisch ondersteunen op het gebied van communicatieve CRM. De gegevens verkregen uit deze uitwisseling worden dan ook opgeslagen in het systeem en kunnen op dit punt ook worden geëvalueerd. 

Collaborative CRM verwijst naar het niveau van samenwerking dat vereist is in de context van gemeenschappelijke CRM-workflows. Dit kan zowel op afdelingsoverstijgende als cross-company niveau plaatsvinden. Ook op dit gebied worden bedrijven holistisch ondersteund door bijbehorende softwareoplossingen. 

Voordelen van een CRM software 

Op deze manier kan CRM-software op verschillende gebieden een aanzienlijke toegevoegde waarde in het bedrijf hebben. Ook de optimalisatie van bestaande processen door middel van een CRM-systeem kan effectiever worden ingezet door bedrijven. Door een 360° zicht op uw eigen klanten kunnen ze ook op het juiste moment worden aangepakt met de juiste aanbiedingen. Op deze manier worden ook de verkoopkansen vergroot. 

Vanwege de afdelingsoverschrijdende oriëntatie van de CRM-software zijn verschillende functies vereist, die meestal worden gebundeld in modules binnen het systeem. Elke module bevat de belangrijkste functies die nodig zijn op een specifiek verantwoordelijkheidsgebied. 

Een blik op architectenbureaus 

Ook architecten en architectenbureaus zijn afhankelijk van klanten. Dienovereenkomstig worden ook klantrelatiebeheersystemen op dit gebied gebruikt. Kortom, elke branche heeft specifieke vereisten die verder gaan dan de functionaliteit van een standaardsoftware. Ook andere functies of modules zijn mogelijk niet vereist. Een callcentermodule is bijvoorbeeld niet handig als het bedrijf geen eigen callcenter exploiteert. 

Projectmatig werken 

Kenmerkend voor architecten en architectenbureaus in het algemeen is het projectmatige werk. Het projectbedrijf maakt daarom deel uit van het dagelijkse professionele leven. Dit betekent dat een geschikte CRM-software voor architecten meestal een geschikte projectmanagementmodule moet hebben. Dit maakt het veel makkelijker om samen te werken in een team. Tegelijkertijd kunnen passende verbindingen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat ook externe partijen zoals de opdrachtgever regelmatig geïnformeerd kunnen worden over de huidige status. 

Een Outlook-verbinding kan bijvoorbeeld helpen om projectdocumenten door te sturen naar declient. Bijbehorende documenten kunnen in het juiste formaat van het systeem worden overgedragen, zodat ze ook eenvoudig door externe partijen kunnen worden geopend. 

Uw eigen website 

E-commerce CRM software biedt ook mogelijkheden voor bedrijven zoals architectenbureaus om te profiteren van de exploitatie van hun eigen website. Een volwassen online aanwezigheid wordt steeds meer een noodzaak. Potentiële klanten willen de mogelijkheid hebben om zich te informeren over het bedrijf en zijn diensten voorafgaand aan een eerste consult.

Tegelijkertijd kunnen architectenbureaus hun eigen website gebruiken als een belangrijk hulpmiddel om leads te genereren of klanten een andere mogelijkheid bieden om via een chatbot meer te weten te komen over hun eigen activiteiten. Via een koppeling naar de betreffende CRM-software worden deze gegevens vervolgens direct in het systeem overgedragen en kunnen ze op dit moment worden gebruikt. Op deze manier kan het gebruik van een holistische CRM-software tal van voordelen voor architecten met zich meebrengen. 

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden